Lesní lišky a další znepokojivé příběhy

augusta 31, 2017

Nedávno som premýšľala, čo zaujímavého by som si prečítala. Tak som začala pátrať po internete po nejakej zaujímavej no nie predraženej knihe. A objavila som tento zvláštny no o to fascinujúcejší počin - Lesní lišky. Okamžite ma zaujal nádherný obal, a to väčšinou knihy podľa obalu nenakupujem. No potom prišla tá horšia časť - neuveríte, ako neskutočne obtiažne bolo knihu zohnať! To je teraz nejaká móda, alebo je táto kniha tak populárna? Na internete ju nemali nikde. V nedeľu sme boli s Mojou drahou polovičkou v meste tak som sa zastavila v Panta Rhei, a potom v ďalšom a ešte v treťom. V tom poslednom ju našťastie mali. Ale inak všade vypredané. Asi som prepásla dobu, keď ju dávali zdarma, alebo čo. Knihu som zhltla okamžite a keďže je naozaj veľmi tenká, za tri dni som ju mala prečítanú (niežeby mi to tak trvalo, ale čítala som po ceste do a z roboty). A teraz prejdem k samotnému hodnoteniu knihy.

Názov: Lesní lišky a další znepokojivé příběhy
Autor: Pasi Ilmari Jääskeläinen, Leena Krohn, Anne Leinonen, Tiina Raevaara, Johanna Sinisalo, Jyrki Vainonen, Maarit Verronen
Vydavateľstvo: Pistorius & Olšanská
Rok vydania: 2016
Počet strán: 128
Moje hodnotenie: 4,5/5
+ z fínštiny preložili študenti FF UK v Prahe

O knihe: Lesní lišky sú antológiou (výberom literárnych diel viacerých autorov) fínskej fantasy literatúry, nazývanej tiež "fínske podivno". Tento žáner sa inšpiruje severskými legendami, žánrami soft sci-fi, fantasy, niekde sa dočítate tiež o zaradení pod smery magický realizmus či surrealizmus. A veru že to podivno je. Táto kniha rozhodne neulahodí všetkým (hoci jej dostupnosť svedčí o opaku), no myslím, že si v nej každý dokáže niečo nájsť. Kniha sa totiž skladá zo siedmych krátkych poviedok, sci-fi/fantasy žánru, a každá je niečím originálna a prináša čitateľovi rôzne pocity, a nie vždy znepokojivé, ako je to uvedené v názve.
 
O poviedkach: Mne osobne sa niektoré príbehy nezdali príliš zaujímavé, no drvivá väčšina knihy rozhodne zaujímavou bola. Niektoré poviedky si asi človek musí prečítať viackrát, aby v nich objavil zmysel. Nezaberie to však mnoho času. Musím priznať, že táto kniha ma priam donútila vyhľadať si aj iné knihy fínskeho podivna, ktoré si v blízkej dobe určite zaobstarám a prečítam. Tento žáner ma chytil za srdce.

Presuniem sa k jednotlivým poviedkam. Ako som už spomínala, je ich 7. Väčšina z nich je naozaj veľmi zaujímavých, originálnych a pútavých. Ja som si obľúbila najmä poviedky Temná zhouba, uzda smrti, Kéž bychom tu byli taky, titulnú poviedku Lesní lišky a poviedku Transit.
 
Transit (Johanna Sinisalo) - poviedka je výpoveďou mladíka, ktorý zažil naozaj zvláštnu noc s autistickým dievčaťom a tiež výpovede opatrovníčky tohto dievčaťa. Tento príbeh zaujme svojim hovorovým štýlom písania a tiež pútavým a akčným príbehom, ktorý zobrazuje tajomný svet autizmu, ktorý je pre nás ešte stále veľkou neznámou.

Čarodějná kolébka (Leena Krohn) - poviedka, ktorá je akousi úvahou nad samotným bytím a existenciou a hoci je plná zásadných myšlienok, bavila ma najmenej.

Lesní lišky (Maarit Verronen) - titulná poviedka, ktorá zobrazuje nekonečný hon na "čiernu líšku", ktorú nemôže zočiť každý. Niekto ju za život zbadá niekoľkokrát, niekto sa večným lovom zblázni a aj tak ju nikdy neuvidí. Taký je raz život.

Motýl (Jyrki Vainonen) - príbeh o láske, ktorou sú k sebe dvaja ľudia pútaní, a zároveň je zamilovaný "človek" spútaný. Dokáže láska ovládať?

Kéž bychom tu byli taky (Pasi Ilmaro Jääskeläinen) - skvelá sci-fi poviedka zo vzdialenej budúcnosti, kedy žiť v reálnom svete sa už viac neoplatí, preto sa čím ďalej tým viac ľudí sťahuje do Údolia. Údolie je miesto absolútneho relaxu a pohody, kde sú všetci šťastní. Jediným háčikom je, že sa musia vzdať svojho tela, do Údolia totiž môže prejsť iba ich myseľ. Dokáže však človek žiť normálnym životom vo virtuálnom svete, a nestratiť pritom svoje pravé Ja?

Gordonův příběh (Tiina Raevaara) - svet, v ktorom žijú vtáky vedľa ľudí, no vedia o sebe iba málo. Ľudia denne skamenejú, vtáky denne vedú vojny. Aj tu sa však dokáže zrodiť nečakané priateľstvo medzi dvoma odlišnými svetmi.

Temná zhouba, uzda smrti (Anne Leinonen)
- pre mňa to najlepšie na koniec, fantasy príbeh, ktorý by som nazvala "tradičnejším", no vôbec mu to neuberá na kvalite. Na svoje si tu prídu fanúšikovia vlkolakov a lesných tvorov.

Koniec knihy obsahuje doslov, ktorý približuje práve fínsku fantastickú literatúru. Odporúčam ho nepreskočiť a prečítať, ak sa chcete o tejto zaujímavej literatúre niečo viac dozvedieť.

Knihu hodnotím až na pár pre mňa nezaujímavých momentov veľmi pozitívne, rozhodne čitateľovi prinesie niečo nové, doteraz možno nevídané. A možno vás, tak ako mňa, inšpiruje k prečítaniu viacerých diel tohoto žánru.

You Might Also Like

0 komentárov

#follow me on instagram