TOP 5 rozprávok

augusta 03, 2017

Pamätáte si na tie časy, keď ste ležali v posteli, mama vám spravila kakao a zapla vám rozprávku. Všetko bolo eňo-ňuňo. Sledovali ste rôzne imaginárne svety, príbehy. Niektoré sa vám utkveli v pamäti viac, niektoré menej, niektoré vám možno priniesli do života niečo viac, niečo vo vás zanechali. Tiež som mala a do dnes aj mám svoje obľúbené rozprávky, najmä od Disney-ho. A hoci doba je už veľmi moderná a rozprávky graficky vyzerajú lepšie ako realita, mne najviac učarovali tie staršie, kreslené. Tak sa s vami rada podelím o moje obľúbené skvosty, ktoré budú sledovať aj moje budúce deti, aby nikdy neupadli do zabudnutia.

Ešte vopred upozorňujem, že tu nenájdete kreslené seriály, to je na ďalší článok (na ten sa náramne teším).

Ešte by som snáď mohla vymenovať tie, ktoré sa do zoznamu nevošli, ale mám ich natoľko rada, aby som ich aspoň spomenula. Takže pomyselné 9. miesto - Doba ľadová (okrem tej z pirátmi, tá mi pila krv), 8. miesto - Vladárova nová tvár, 7. miesto - Hore a 6. (akože) miesto - Hľadá sa Nemo. A teraz už konečne k tým TOPkám!
Toto bol pre mňa vždy dojemný a vtipný zážitok. Jedinečný príbeh, vtipný, plný rád a ponaučení (teda je z určitej stránky vhodný aj pre deti, aj keď kradnutie peňaženiek a stávkovanie..no čo už) a hlavne priateľstva. Vždy som si tento príbeh rada znova a znova pozerala, pesničky som poznala a stále aj poznám všetky (takmer) naspamäť. No aj keď som ho videla nespočet krát, vždy som verila, že to neskončí tak ako to skončilo a nevyroním slzu. No opak bol pravdou. No aj tak mi tát rozprávka vždy príde na um, a bude sa so mnou ťahať asi až pokým nebudem mať vlastné škvŕňa.

Stručný dej: Charlie je pes pôžitkár, užíva si život bez toho, aby hľadel na následky (vtipné, že je to o psovi - znie to ako opis Charlieho Harpera). Raz sa mu to však vypomstí (ako sa hovrí - príde na psa mráz) a nešťastnou nehodou sa dostane do neba. On však nie je pripravený zomrieť, a tak sa so svojimi "hodinkami" vráti na Zem, no už sa viac nebude môcť vrátiť. Už viac nepremárni ani jednu minútu. Ako svoj čas využije, si pozrite už sami...:)

Táto rozprávka tu jednoznačne musela byť. Je to jednoducho jeden nádherný príbeh nazvime to bratskej lásky (ktorú teda ja z bratom neprežívam) a obrovskej obety. Kto túto rozprávku nevidel, poviem vám, prišiel o veľa. Myslím si, že tento príbeh by mohol byť prínosom pre mnoho ľudí v rôznych vekových kategóriách. Neviem čo k tomu dodať - krásna animácia, nádherný príbeh, hudba, vtipné vedľajšie postavy...Všetko čo má v dokonalom skvoste byť.

Stručný dej: Chlapec Kenai z indiánskeho (myslím) kmeňa má oslavu, na ktorej mu bude pridelené jeho duševné zviera. Pridelený mu bude medveď, ktorého však neznáša. Problém nastane vtedy, keď sa na medveďa premení. V snahe zistiť, ako sa dá kliatba odvrátiť spozná Kodu, malého medvedíka, ktorý prišiel o mamu. Osud ich dá dohromady a Kenai nájde viac, ako len obyčajné ľudské telo.
Dlho som zvažovala, ako zostaviť prvú trojku, pretože všetky nasledujúce tri mám veľmi, skutočne veľmi rada. Ale nakoniec to dopadlo takto a asi je to správne. Ako silne romanticky založená duša, som sem musela zaradiť jednu z mojich najobľúbenejších rozprávok vôbec. Pamätám si ten moment, keď som prvýkrát zazrela Trampa. Ako sa zobudil, ponaťahoval...Vždy ma priťahoval (je to divné, ja viem - kreslený pes). Bol slobodný, bez zábran, drsný, silný, a ešte by som spomenula jeden český výraz, ktorý to dokonale vystihuje - "trhan". Jednoducho rebel! A ešte k tomu aj skrytý romantik a rodinný typ. Keby bol ozajstný, a samozrejme muž, hneď by som ho chcela. A potom je tu bohatá panička, ktorá zo začiatku nie je všetkým sympatická, no ja som ju mala rada odzačiatku. Najprv bola rozkošné šteniatko, a potom, keď sa v ich rodine objavilo bábo, bola odsunutá na druhú koľaj presne ako ja, keď sa mi narodil brat. Našla som sa v nej, už sa len dočkať svojho Trampa...

Stručný dej: Romantický príbeh o fenke Lady z dobre situovanej rodiny a Trampovi, ktorý je pouličným psom. Keď sa stretnú dvaja psy z takto rozličných svetov, vznikne z toho jedine obrovská láska. No nebude to jednoduché, pretože im v ceste budú stáť rôzne prekážky...
Všetci ste na to čakali, a nevravte že nie! Nepoznám takmer žiadneho človeka, ktorý by nevidel Levieho kráľa a nezamiloval si ho (okrem mojej čudnej spolužiačky a môjho priateľa, ktorý však bol preškolený a musel si ho so mnou pozrieť:). A tiež nepoznám takmer žiadneho, kto by pri symbolickej scéne otca so synom neplakal (priznaj sa, aj teraz máš slzu na krajíčku, a nehraj to na vek). Príbeh, ktorý netreba veľmi rozpisovať, pretože tento príbeh ovplyvnil minimálne jednu-dve generácie. Teda mňa určite. Okrem slov hlúpe, tupé, prasačí zadok a pod. som sa naučila, že si nadovšetko musím vážiť rodičov, ktorí tu so mnou nebudú navždy, že nemám dôverovať namysleným vychrdlinám (to je len vtip, asi), vzťahom k prírode, a taktiež láske, ktorá nepozná rozdiely (to už spomínam dvojku). Radím sem aj prvú aj druhú časť, tretiu však nie, tá ma až tak nebavila. Z dvojky ma očarila samozrejme (opäť ako nehynúcu romantičku) láska a romantika, no najmä nádherné piesne, ktoré viem taktiež naspamäť (a sú chytľavé, chcete počuť? Tam v Upendii, kvetne láska na stromech! - HA!). A v jednotke - to je jasné, tam je všetko, rozprávka ani nemôže byť dokonalejšia.

Stručný dej: Simba sa narodí do kráľovskej rodiny a má sa stať nástupcom kráľa. No jeho strýko Scar spolu s hyenami by o kráľovský trón stáli tiež. Preto zostroja plán, ktorý donúti Simbu odísť do ďalekej džungle. Tu stretne dvoch priateľov Timona a Pumbu. A ich príbeh plný zábavy a bezzstarostnosti sa začne v hesle Hakuna Matata. No po rokoch osud zavedie Simbovu priateľku z detstva do tej istej džungle, kde sa Simba dozvie o tom, čo sa deje v jeho rodnej zemi - Levej skale, kde musí čeliť osudu a do ríše priviesť mier a blahodarnú zeleň...
A konečne prvé miesto. Pre niekoho možno neznáma rozprávka, no u mňa to bola tá najrozbitejšia, najpolepenejšia VHS-ka, ktorú sme doma mali (pokope držala len na dobré slovo). Pozerala som ju niekoľkokrát týždenne a hoci je o jednorožcoch, nikdy som nebola ten typ dieťaťa. Ku mne by sa asi hodili Autá, no tie však vtedy ešte neexistovali. Naspäť k tejto neskutočne starej no o to lepšej rozprávke. Pre mňa má táto rozprávka takú silnú myšlienku, ktorá ma formovala a možno aj preto mám silný vzťah k prírode a ochrane zvierat. Je to nádherný a smutný príbeh, doprevádzaný úžasnou hudbou. Animácia je taká aká je, no aj ten rok ako som už vravela, nie je z tých vyšších čísel. No aj napriek tomu, je toto pre mňa tá najlepšia rozprávka, aká bola kedy nakreslená?. Nemusíte so mnou súhlasiť, no pre mňa je to tak! A idem si ju na prostest hneď asi aj pustiť (aj keď DVD verzia nemá čaro rozpadnutej VHS-ky, pri ktorej ste tŕpli, kedy definitívne vydá posledný obrázok so zvukom).

Stručný dej: Na svete ostal len posledný jednorožec, ktorý sa vydá na cestu plnú prekážok, aby zistil, čo sa jeho druhu stalo...(naozaj stručné ja viem, ale to je fakt)

To bol môj zoznam. Našli ste sa v ňom? S čím súhlasíte a s čím nie? A ktoré rozprávky sú vo vašej top 5-ke? Dajte mi vedieť, možno som ešte nevidela práve tie najväčšie skvosty (o čom pochybujem ale malá šanca tu je :D).




You Might Also Like

0 komentárov

#follow me on instagram